Powrót ze Skandynawii

Napisane: 22.08.2009
Skandynawia należy do tych regionów Europy, które odwiedzam często. Bardzo mi się tam podoba. Najlepsza jest oczywiście Laponia, za którą ciągle tęsknie, do tych jasnych nocy, do reniferów na ulicach i nienaruszonej natury… Ale przecież inne części skandynawskie też są ciekawe!
W tym roku nie dotarłam do Laponii. Z braku czasu. Za to poodwiedzałam sobie niektóre dobrze znajome miejsca. Bo jak to było? Do miejsc trzeba wracać co roku, albo nie wracać wcale, bo potem okazują się inne niż mieliśmy w pamięci…

Wyprawa skandynawska stała pod znakiem natury. Świadomie, planując podróż i to, co chcemy zobaczyć, zrezygowaliśmy z wielkich miast, które już znamy. Miały być fiordy, wspinaczki po górach na łańcuchach, kilkudziesięciokilometrowe wędrówki po wrzosowiskach, a na koniec gorący piasek na plaży… I wszystko się udało!
Nasze cele były rozrzucone po dość dużym obszarze. Ale nic to. My podróżujemy od kilku lat samochodem kempingowym, w którym mamy wszystko, co człowieka czyni niezwiązanym noclegiem itp. My jesteśmy niespokojne dusze i taka forma podróżowania jest dla nas świetna. Ta niemożliwość pozostania w jednym miejscu na dłużej podczas podróży wynika z różnych przyczyn, ale jedna jest wspólna – ciekawość, co jest za następnym zakrętem…
Podróżujemy wohnmobilem. Jeśli sobie dobrze przypominam, w ubiegłym roku wstawiłam nawet zdjęcie naszego pojazdu. Samochody się zmieniają, były i te bardzo nowoczesne i wielkie, gdzie m.in.sypialnia była zamykana i oddzielona od reszty, były i mniejsze, a teraz jest kultowy mój prawie równolatek. Nie najmłodszy, ale za to najlepszy :)
Samochód kempingowy ma wg mnie więcej zalet niż przyczepa kempingowa. Mnie przyczepa ogranicza. Ale to każdy sam musi podjąć decyzję, co mu odpowiada, jeśli w ogóle zdecyduje się na taki rodzaj podróżowania.

W czasie wyprawy objechaliśmy Norwegię – południe i zachód nad Alantykiem, dotarliśmy ok. 100 km na północ od miasta Trondheim. Potem Szwecję, kierując się z północy na ciepłe południe.
Dania, trzeci z krajów skandynawskich, była tym razem dla nas krajem tranzytowym. Znamy dość dobrze Danię, więc tak się teraz złożyło. Ale jest również piękna. Dla mnie ma czasem urok bajecznego domku dla lalek.. O Danii może kiedyś napiszę.

Teraz chcę trochę poopowiadać o kraju fiordów, trolli, o kraju łosi, konika Dala, słodkiego chlebka…Czyli o Norwegii, kraju krystalicznej wody i pełnym wrzosowisk.
i o Szwecji, która czaruje różnymi obliczami i prastarymi historiami opowiadanymi np. przez kamienie z czasów Wikingów…
Ale wszystko po kolei i w odcinkach…

*****

Komentarze:
gusiook
22.08.2009 18:51
Fajnie, że już jesteś:) Cudne zdjęcia… W Skandynawii porusza mnie nieskazitelna przyroda, jak na nasze czasy. Raczej wolę podczas różnych wędrówek piękne widoki, niż kolejne kościoły. Bardziej to do mnie przemawia. dobrego wieczoru:))
22.08.2009 19:05
Gusiook, myślę, że na każdą podróż jest czas, czas na zwiedzanie wielkich miast i czas na słuchanie i obserwowanie przyrody. Mi trzeba było właśnie bliskości z naturą, bo mnie przed wyjazdem dość mocno przeszkadzała wrzawa wielkiego miasta. Tam słuchałam tylko wiatru :) Uściski! O.
kot_w_butach84
22.08.2009 20:16
Aaaaaaa!!! Jak pięknie!! Ja się już mogę pakować. Dziś w nocy wróciłam, padam na twarz ale gdyby ktoś powiedział jedź teraz to bym zapakowała kilka rzeczy i jechała do Skandynawii, na te właśnie fiordy. Cudne, cudne, cudne;-) Dobrej nocy
22.08.2009 21:32
Kocie, odpoczywaj po podróży! :) Fiordy nie uciekną:) Cieszę się, że Ci się podoba. Dobrej nocy! O.
gusiook
22.08.2009 22:01
Szczerze mówiąc, codzienne życie w dużym mieście skutecznie odsuwa ode mnie chęć spędzania wakacji w metropoliach. Może kiedyś zmienię zdanie:) Kontakt z naturą pozwala odetchnąć pełną piersią… :))
ja-zolza
23.08.2009 08:57
:)) hello :)) przez pewien czas mój wujek pracował w Skandynawii – zawsze lubiłam oglądać zdjęcia… niesamowicie tam jest! mordka na powitanie :)*
23.08.2009 09:28
Gusiook, no to wiesz, o czym mówię :) Dobrej niedzieli! O.
Hej Zołziku, ja też powklejam kilka zdjęć, może Ci się spodobają :) Odmordkuję, O.
chiara76
23.08.2009 10:50
jakie śliczne pozdrowienia znad morza;)) Pozdrawiam! Fajnie, że już jesteś.
23.08.2009 13:03
Chiaro, :) :) :) Dobrej niedzieli! O.
jodo8
25.08.2009 00:37
Wiesz co jest niesamowitego w tym zdjęciu z pozdrowieniami, że piasek wygląda prawie jak śnieg ,bo przecież niewiele różni się od niego jak leży na polu. I to skojarzenie wprowadziło mnie w stan filozoficznej zadumy nad niezwykłością natury! Ściskam Cię Joter
25.08.2009 10:18
Droga Joter, natura jest taka niezwykła :) Uściski, O.
kemotalamot
25.08.2009 16:19
Dobrze, że już wróciłaś. Byliście w cudownych miejscach, ja Skandynawii nie znam wcale, ale bardzo chciałbym poznać. Zaczęłabym pewnie od dużych miast, ale takie miejsca jak te na Twoich zdjęciach także chciałbym móc podziwiać!
25.08.2009 17:06
Kemo, no to Sztokholm, Göteborg i Oslo, innych wielkich miast nie ma :). Ja już je znam, więc tym razem była przede wszystkim natura! :) O.